Universitetskollegiet förordar Eva Wiberg

Efter omröstning i universitetskollegiet idag står det klart att professor Eva Wiberg är den kandidat representanter för lärare, studenter och övriga anställda vill se som prorektor för Lunds universitet de kommande åren.

Universitetskollegiet hade två kandidater att ta ställning till, professor Eva Wiberg och professor Bo-Anders Jönsson. Omröstningen slutade 35-11 i Eva Wibergs favör. En blankröst lämnades också in.

​Nästa fas är att styrelsens beredningsgrupp lägger ett förslag till universitetsstyrelsen. Vid sammanträdet den 12 december fattar styrelsen beslut om vem som ska bli prorektor från 2015.