Välbesökt öppet hus på Medicon Village

Forskningsjournalisten Lisa Kirsebom snabbintervjuar tumörcellsbiologen Christer Larsson om hans forskning.

Ett par hundra personer drack kaffe, lyssnade på snabbpresentationer av LUs cancerforskning och besökte forskningslabben vid de nyinflyttade cancerforskarnas öppna hus på tisdagen.

I Medicon Village ryms nu drygt 200 LU-forskare från tre fakulteter (medicin, teknik och naturvetenskap) som alla på olika sätt forskar om cancer. Där finns också Region Skånes biobanker, Regionalt Cancercentrum Syd och en hel del medicintekniska företag.

– Vi hade en skakig början och fick arbeta på ett otraditionellt sätt för att få det hela i gång. Men nu är vi här, och känner verkligen hur positivt det är att vara många som från olika håll forskar om samma område. Det har redan uppstått diskussioner om nya, framtida projekt, sa Carl Borrebaeck. Han är vicerektor vid LU och ledare för Create Health, ett centrum för translationell cancerforskning.

Även rektor Per Eriksson var nöjd.

– Amerikanare talar ibland om att "learn from failure and move towards success". Det kan man väl säga har skett här. Astra Zenecas nedläggning var tråkig, men har så småningom kunnat leda till något nytt och bra, sa han.

Efter inledningstalen fick ett 30-tal av cancerforskarna och några företagsrepresentanter chansen att presentera sin forskning på en minut. Några återkommande teman var bröstcancer, den vanligaste cancerformen hos kvinnor, och behovet av nya biomarkörer – ämnen vars närvaro eller frånvaro kan visa till exempel om en viss tumör är aggressiv eller inte, och om en behandling gett önskat resultat.

Sista delen av arrangemanget innehöll en visning av de två byggnader där LUs cancerforskare arbetar. Den intresserade kunde se till hur man bereder prover på tumörvävnad för att göra en histologisk undersökning, och hur syrenivån kan ställas in i särskilda undersökningskammare när man vill se hur syrebrist påverkar en tumör.

Ingela Björck