Var tredje internationell student vill läsa sin master i Lund

Lunds universitet behåller sin tätposition och är landets mest eftertraktade lärosäte för internationella studenter som söker till ett masterprogram till hösten. Av totalt 43817 internationella studenter som sökte ett masterprogram i Sverige har 14821 studenter valt något programmen i Lund. Det är en ökning med 13 procent jämfört med i fjol.

Fyra av Sveriges mest sökta masterprogram på fem-i-topplistan finns i Lund:
• Master’s in International Marketing and Brand Management (1079 ansökningar)
• Master’s in Management (860 ansökningar)
• Master’s in International Development and Management (834 ansökningar)
• Master’s in Development Studies (701 ansökningar)

Ytterligare två program, Master’s in Public Health and Master´s in Corporate Entrepreneurship & Innovation återfinns på tio-i-topplistan över Sveriges populäraste masterprogram med 652 respektive 628 ansökningar.

Lunds universitet fick ansökningar från 161 länder, flest från Storbritannien, Tyskland, Kina, USA och Indien.