Wallström blir minister – Ljungälv tar över ordförandeskapet

Lunds universitets styrelseordförande Margot Wallström blir utrikesminister i Stefan Löfvens regering, det står klart i dag. Därmed lämnar hon sitt uppdrag som styrelseordförande.

- Jag vill rikta  ett stort tack till Margot Wallström och önska lycka till. Regeringen får nu en ytterst kompetent utrikesminister med stort personligt engagemang, inte minst för utsatta grupper, säger Per Eriksson, rektor för Lunds universitet.

Vice ordförande i styrelsen är Lars Ljungälv som tillfälligt träder in som ordförande.

Ordförande utses av regeringen efter förslag från en nomineringsgrupp ledd av landshövdingen. I nomineringsgruppen vid Lunds universitet ingår, förutom landshövding Margareta Pålsson, även Göran Bexell, professor emeritus och f.d rektor vid Lunds universitet samt studentrepresentant Nicolai Slotte och deras arbete att nominera en ny ordförande börjar omgående.

Under hösten har styrelsen bland annat som uppgift att utse en ny prorektor för universitetet. Nyligen har styrelsen föreslagit att Torbjörn von Schantz blir ny rektor för Lunds universitet.

Bilder på Lars Ljungälv och Margot Wallström hittar du i universitetets bildbank, www.lu.se/bildbank