Historiska museet slår upp portarna igen

Foto på Sofia Cinthio, biträdande chef på Historiska museet
Sofia Cinthio är Historiska museets biträdande chef och har arbetat under hela året med att ge våningsplanet för medeltida kyrklig konst ett varsamt men genomgripande ansiktslyft. Foto: Evelina Lindén

Efter närmare ett år av ombyggnad och renoveringar, öppnar Historiska museet vid Lunds universitet igen för allmänheten den 1 december.

Besökaren kommer inte bara att mötas av en ny entré, utan också märka av betydligt bättre tillgänglighet och inomhusklimat, uppdaterade utställningar, ny pedagogisk historieverkstad och en ny, fräsch butik och reception.
– Vi firar också att Historiska museet funnits 100 år på Kraftstorg, efter att ha fört en kringflackande tillvaro mellan Kungshuset och Universitetshusets källare, säger museichef Per Karsten.

100 år fyller också utställningen för medeltida kyrklig konst, som har fått ett varsamt men genomgripande ansiktslyft.
– De medeltida föremålen i trä och sten kommer att presenteras på ett nytt och mer lättillgängligt sätt, säger biträdande museichef Sofia Cinthio.
Föremålen hotades av förgängelse när en tredjedel av Skånes medeltidskyrkor revs under 1800-talet, men räddades till eftervärlden av bland andra Otto Rydbeck, som var Historiska museets chef för hundra år sedan.

En av de nya utställningarna handlar om det berömda Sösdalafyndet – Europas främsta fynd av ryttarutrustning i förgyllt silver och brons från järnålderns folkvandringstid. Besökaren får också möta läkaren, samlaren, vetenskapsmannen och universitetsrektorn Kilian Stobaeus redan i entrén, och en exposé i bilder över museets egen historia.

På de fyra våningsplanen samsas precis som tidigare såväl historia, arkeologi och konst som zoologi, mynt och kuriosa. I utställningen Barbaricum finns de fantasieggande fynden från Nordens största järnåldersstad – Uppåkra. Vägg i vägg visas föremål från Skånes sten- och bronsålder. I Kuriosakabinettet träffar du återigen på Kilian Stobaeus och hans unika 1700-talssamling som blev grunden till det moderna universitetet.

Den vackra myntutställningen rymmer bland annat medeltidens största myntskatt. Från skånska kyrkor kommer medeltida helgonskulpturer liksom praktfulla guld- och silverföremål.

Katedralen – Lunds domkyrka – har ett eget museum med bland annat byggnadsdetaljer och unika skrudar från olika epoker. Bland djurskelett i Zoologiska salen kan stora och små roa sig med interaktiva pussel. I Antiksalen på översta våningen möts besökaren av mäktiga statyer och ett spännande persongalleri.

Historiska museet har fri entré hela öppningshelgen den 1–2 december.

Museets nya utökade öppettider

Tisdag–onsdag: 12:00–17.00
Torsdag: 12:00–20:00
Fredag–söndag: 12:00–17.00
Måndag: stängt

Epost: reception [at] luhm [dot] lu [dot] se

Historiska museet vid Lunds universitet är södra Sveriges största museum för arkeologiska fynd, mynt och kyrklig konst. Här finns föremålen från de arkeologiska utgrävningarna i Uppåkra och mycket mera. Museet är en del av Lunds universitets publika verksamheter och har anor från 1700-talet. Intentionen är att välkomna besökaren till ett forskningsbaserat museum där historien möter nuet och framtiden.

Foto på små medeltida helgonskulpturer i trä