Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Wictoria Pålsson, rektor i Halmstads kommun

”NYANLÄNDAS LÄRANDE ÄR EN FRÅGA FÖR HELA SKOLAN”
Utbildningen Nyanländas lärande ges av Lunds Universitet på uppdrag av Skolverket och syftar till att kompetensutveckla skolpersonal i mottagandet av nyanlända elever. Wictoria Pålsson, tidigare rektor för Östergårdsskolan i Halmstad, är en av dem som deltagit, men också skickat personal från sin skola. Hon ser redan effekterna.

Wictoria Pålsson, rektor på Brunnsåkersskolan i Halmstad
Wictoria Pålsson, rektor på Brunnsåkersskolan i Halmstad

De kommunala skolorna i Sverige tar emot betydligt fler nyanlända idag jämfört med hur det sett ut tidigare, vilket innebär utmaningar. Efter kursen i Nyanländas lärande vid Lunds Universitet märkte rektor Wictoria Pålsson en väsentlig och betydelsefull nytändning hos sin personal.

– Vi insåg snabbt behovet av att ordna en förberedelseklass, som skulle ge en tidigare integration av eleverna in i ordinarie klass. De här eleverna kommer ju inte till oss tillfälligt; det här är våra elever och de har lika mycket rätt till utbildning som alla andra.

Idag är Wictoria Pålsson rektor på Brunnsåkersskolan i Halmstad där hon fört vidare kunskapen hon fått genom Nyanländas lärande. Tillsammans med sin personal har hon försökt skapa rutiner för skolans förberedelseklass och i skrivande stund kompetensutvecklas en rektorskollega och två pedagoger från hennes nya arbetsplats genom att gå samma kurs.

– Det vi märker är att vi med kunskap kan integrera nyanlända elever tidigare och vi har personal nu som kan handleda ordinarie lärare i hur man undervisar nyanlända.

Teamupplägget främjar kollegialt lärande

Att ordna utbildning för elever är ett lagarbete och för att främja det kollegiala lärandet anmäler sig skolor till utbildningen i team om 3-8 deltagare. Det upplägget är något Wictoria Pålsson anser är oerhört viktigt för kunskapsutbytet.

– Jag anmälde mig med två andra pedagoger från min förra skola. När man tar till sig information tolkas den olika, och vi har haft många härliga diskussioner. Jag tycker att personalen är de viktigaste spelarna i skolutvecklingen.

Johanna Karlsson, som är huvudlärare i Nyanländas lärande, belyser under kursen betydelsen av att anpassa lösningar efter varje skolas unika situation.

– Det ser ju väldigt olika ut. När Johanna återkopplade till oss märktes det att hon var påläst. Hon hade läst in sig på hur vi tänkte och anpassade sig efter vår verklighet.

Att utbildningen genomförs på distans möjliggör ett engagemang som inte hindras av varken geografi eller resurser.

– Hade man varit tvungen att resa mycket tror jag att vi hade fått svårt att genomföra kursen. Nu kan man frigöra sig mer flexibelt, säger Wictoria Pålsson.

Sidansvarig:

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen