Poäng och examen

Kurserna man läser ger poäng som kallas högskolepoäng. En veckas heltidsstudier ger en och en halv poäng. En termins heltidsstudier ger 30 poäng.

Den som studerat på heltid i två år får en så kallad högskoleexamen på 120 poäng.

En kandidatexamen på 180 poäng får man efter tre års studier.

Om man har tagit en kandidatexamen har man läst färdigt grundnivån. Då får man läsa på avancerad nivå.

På avancerad nivå läser man ett masterprogram som är två år långt, alltså 120 poäng. När man klarat det får man en masterexamen.


Tillbaka

Innehållsansvarig: Eva Fredenholm
Frågor om webbplatsen: Webbgruppen
Ansvarig enhet: Kommunikationsavdelningen

Uppdaterad: 2010-05-05

Lunds universitet Box 117, 221 00 Lund. Telefon: 046-222 00 00