Var ska man bo?

Den som redan bor i närheten av universitetet kan förstås bo kvar hemma. Om du vill eller måste flytta finns det flera olika boendeformer att välja mellan.

Det finns både studentbostäder och privata alternativ. 

Det kan vara svårt att få ett studentrum. Därför är det viktigt att man anmäler sitt intresse så snart man har kommit in på en utbildning.

En del studenter bor utanför Lund, till exempel i Malmö eller i Eslöv. Där kan det vara lättare att skaffa bostad. Avstånden är korta och det är lätt att pendla.

Här kan du läsa mer om olika typer av boende


Studentbostäder


Akademiska föreningen (AF) och de olika studentnationerna hyr ut korridorrum och lägenheter.

Bostadsförmedlingen på AF heter AF Bostäder.

Till AF Bostäders webbplats (Nytt fönster)

Studentnationerna har hand om sina egna bostäder.

Till en lista över alla nationer



Bopoolen

Bopoolen är en bostadsförmedling som tar emot intresseanmälningar redan innan man vet om man kommit in på sin utbildning.

Till Bopoolens webbplats (Nytt fönster)

 


Tillbaka

Innehållsansvarig: Eva Fredenholm
Frågor om webbplatsen: Webbgruppen
Ansvarig enhet: Kommunikationsavdelningen

Uppdaterad: 2010-05-05

Lunds universitet Box 117, 221 00 Lund. Telefon: 046-222 00 00