Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Strategisk kommunikation: Public relations och strategisk kommunikation i nya medier - Perspektiv, praktik och metoder

Kurs 30 högskolepoäng

If you are interested in how the diversification and changes in the media landscape has affected communication processes, cultures and societies globally, this is the course for you. The course consists of three modules that provide you with a theoretical understanding and practical knowledge of recent development in public relations (PR) and strategic communication, as well as analytical skills to analyze current digital phenomena in strategic communication, PR and social media.

 

The course consists of three modules. The aim of the first module is to provide students with understanding of both the practical and the theoretical perspectives within PR. You will develop an advanced understanding of different theoretical perspectives on public relations as well as public relations planning. You will encounter PR work of both public and private organisations which is highlighted and critically discussed during the module.  

The aim of the second module is to provide students with a critical understanding of the development of digital media and the issues to which this development gives rise. You will develop a critical approach and new understanding of how digital media can be used as tools for strategic communication. In this module you will discuss themes such as digital media, social change and activism.

The aim of the third module is to provide students with an introduction to research methods in strategic communication and academic writing. In this module you will be introduced to research methods which can be used to analyze text and image, for instance in mobile media, internet forums and publicity material. At the end of the module you will write a research paper which is thematically linked to the two first modules of the course. The paper is produced in groups who plan their work in consultation with their supervisor/s.

Mer om utbildningen hittar du på http://www.isk.lu.se/en/education/freestanding-courses/komc14-public-relations-and-strategic-communication-in-new-media-perspectives-practice-and-methods-30-credits

Kontakt

Institutionen för strategisk kommunikation
Universitetsplatsen 2, Helsingborg
Box 882, 25108 Helsingborg
+46 42 35 65 95

Jörgen Eksell

Studievägledare

jorgen.eksell [at] isk.lu.se

Lena Rolén

Studievägledare

+46 42 35 66 59

lena.rolen [at] isk.lu.se

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

Grundläggande samt 45 högskolepoäng inom relevant ämne inom samhällsvetenskap, humaniora eller företagsekonomi varav minst 30 högskolepoäng ska vara inom strategisk kommunikation, statsvetenskap, sociologi, service management, media och kommunikationsvetenskap, modevetenskap, journalistik eller marknadsföring. Engelska 6/Engelska B

Urval

Platserna fördelas enligt: Betyg: 40 %, Högskoleprov: 10 %, Akademiska meriter (APGR): 50 %.

Anmälan & antagning

Alla utbildningstillfällen

Start Höstterminen 2017

Studieperiod

Ansökan

Dagtid Helsingborg, heltid 100%

På engelska

28 augusti 2017 - 14 januari 2018

Ordinarie anmälningstid har gått ut.

Dagtid Helsingborg, heltid 100%

På engelska

28 augusti 2017 - 14 januari 2018

Ordinarie anmälningstid har gått ut.

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se

Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

 

 

 

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Strategisk kommunikation: Public relations och strategisk kommunikation i nya medier - Perspektiv, praktik och metoder är 50 000 SEK.

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu.se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen