Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Service Management, Tourism and Hotel Management - Kandidatprogram

Program 180 högskolepoäng3 årKandidatexamen

Utbildningens innehåll

Du läser Service management och inriktar dig mot turism och hotell. Service management är ett tvärvetenskapligt ämne som ger dig bred kunskap om ekonomi, organisering, marknadsföring och ledarskap i verksamheter där kundrelationer är viktiga.

Inriktningen Tourism & hotel management är utformad för att ge dig förutsättningar för att bli ledare och utvecklare inom turism- och hotellbranschen. Ökat resande och ökad konsumtion av upplevelser gör att allt fler branscher innefattas av besöksnäringen. Dessutom ställer gäster allt högre krav på sitt resande och boende.

Genom utbildningen får du kunskap om hur du skapar förutsättningar för hållbara destinationer, hotellbranschens villkor, hur besöksnäringens nätverk och aktörer samverkar, hur hotell, upplevelser och konsumtion hänger samman samt hur framgångsrik affärsutveckling skapas. Med utbildningen blir du väl insatt i hur branschen fungerar när det gäller kundrelationer, organisationsstrukturer, personalledning och företagens roll i samhället.

Utöver inriktningsspecifika kurser läser du bland annat:

  • service management
  • konsumtion, identitet och kommunikation
  • organisationsteori och marknadsföring
  • redovisning och ekonomistyrning
  • strategi och verksamhetsstyrning
  • ledarskap

Under studietiden får du också kontakt med näringslivet genom gästföreläsningar och studiebesök. Det ger dig aktuell branschkunskap och värdefulla kontakter inför framtiden.

Det finns dessutom möjlighet för dig att studera utomlands via universitetets utbytesavtal.

Efter examen

Efter utbildningen kan du arbeta som ekonom, verksamhetsledare, controller, med travel management, hotell eller arbeta med marknadsföring inom branschen. Utbildningens bredd ger dig också möjlighet att göra internationell karriär eller söka arbete inom andra branscher där kundmöten och service är centrala.

Du kan även fortsätta dina studier på avancerad nivå och ta en masterexamen.

Läs en intervju med Johanna Östberg som studerat Tourism management. http://www.ism.lu.se/utbildning/studieinformation/arbetsmarknad/tidigare...

 

Kontakt

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Universitetsplatsen 2, Helsingborg
Box 882, 251 08 Helsingborg
+46 42 35 66 20

Veronica Åberg

Studievägledare

+46 42 35 66 22

veronica.aberg [at] ism.lu.se

Annika Permevik

Studievägledare

+46 42 35 65 77

annika.permevik [at] ism.lu.se

Behörighet & urval

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Matematik C, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 4/A4)

Urval

Platserna fördelas enligt: Betyg: 66 %, Högskoleprov: 34 %. Universitetet har beslutat att använda giltigt högskoleprovsresultat som skiljekriterium vid lika meriter.

Anmälan & antagning

Alla utbildningstillfällen

Start Höstterminen 2017

Studieperiod

Ansökan

Dagtid Helsingborg, heltid 100%

På svenska

28 augusti 2017 - 14 januari 2018

Ordinarie anmälningstid har gått ut.

Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.

Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor

Antagning.se

Sen anmälan

Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.

Läs mer om sen anmälan här

Gör en sen anmälan på Antagning.se

 

 

 

Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES

Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Anmalnings--och-studieavgifter/

Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Service Management, Tourism and Hotel Management - Kandidatprogram är 300 000 SEK.

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu.se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen