Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Myrthe van Ouwerkerk, Service Management

”Det är en bransch som man får jobba sig upp i”
Myrthe van Ouwerkerk siktar på ett jobb inom hotell- och restaurangbranschen. Under utbildningen i Service Management på Campus Helsingborg får hon kunskaper i bland annat ekonomi, ledarskap och juridik.
– Service handlar inte bara om bemötandet mot kunder, utan också om interna möten mellan medarbetare och avdelningar, säger hon.

Studenten Myrthe. Foto.

Myrthe van Ouwerkerk har erfarenhet av sommarjobb på olika restauranger och har alltid som mål att kunderna ska gå därifrån med ett leende.

– Vi blir allt mer serviceinriktade, även när det gäller produkter. Jag har alltid sagt att jag vill jobba med hotell och restaurang. Det är en bransch som man får jobba sig upp i, det går inte att börja som chef.

Får känna på att ”äga” ett hotell

Just nu läser studenterna en kurs om matkultur, där de får lära sig hur komplex matupplevelsen är och att det är en social process. En annan kurs handlar om konsumtion, identitet och kommunikation. Varför är konsumtion identitetsskapande och hur uppkommer trender?

– Vi läser också Human Resource Management som handlar om personalvetenskap: vad som motiverar personal, belöningssystem, ledarskap och gruppmetodik. Jag gillade den kursen och det vore roligt att jobba med personalfrågor, säger Myrthe.

Programmet i Service Management innehåller ingen praktik, men det vägs upp av att studenterna pratar med gästföreläsare från branschen, gör studiebesök och jobbar med företagssimuleringar.

– Vi gör en hotellsimulering där vi får känna på hur det är att äga ett hotell med 250 rum. Grupperna får själva beräkna hur mycket personal vi behöver, vad rummen ska kosta och hur mycket marknadsföring vi vill satsa på. Om vi behöver låna extra pengar får vi maila till kursledaren!

Engagerad i Helsingborgs studentliv

Studenterna har gjort studiebesök på Grand Hotel och Hotel Finn i Lund, där de fick träffa konferensansvarig och hotellchefen. Hotellen har samma ägare men helt olika koncept, berättar Myrthe. Hotel Finn har till exempel mer självbetjäning och kunderna kan checka in själva.

– Vi har också gästföreläsare från familjeföretaget Bergendahls som äger bland annat City Gross, Glitter och Granit. Sedan har Palle Lundberg, stadsdirektören i Helsingborg, haft en inspirerande föreläsning om ledarskap och hur han tagit sig dit han är i dag.

Trots att heltidsstudierna upptar mycket tid väljer Myrthe att engagera sig i studentlivet. Hon är kommunikationsansvarig i studentkåren Agora och ingår även i ett nystartat internationellt utskott.

– Sedan jobbar jag i receptionen på ett hotell i Helsingborg. Och så är jag med i studentföreningen Stampus, i mat- och barlaget. Ibland kan det nästan bli lite för mycket, säger hon.

Nu funderar Myrthe på att fortsätta att läsa 1,5 år till för att få dubbla kandidatexamina, dels i Service Management och dels i ekonomi. Hon kan tänka sig att stanna kvar och arbeta i Helsingborg efter studierna.

– Det är kul att de bygger en ny stor hotell- och konferensanläggning vid havet, där kan jag tänka mig att jobba. Jag har rest mycket under min uppväxt, är född i Holland och har bott i Tyskland. Så jag kan tänka mig att jobba ett eller två år utomlands först.

Namn: Myrthe van Ouwerkerk

Ålder: 21 år

Bor: i Helsingborg

Läser: Service Management, Tourism and Hotel Management

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu.se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen