Talking Axes, Social Daggers

• Deborah Olausson
  • Helle Vandkilde

Summary, in Swedish

Tingen med vilka vi omger oss har symboliska såväl som praktiska innebörder - även bristen på krusiduller på saker är ju i sig en markering. utmaningen för arkeologen är att kunna utläsa hur människor använder sin materiella kultur i sociala manipulationer såväl som för att utföra praktiska göromål. Ett viktigt sätt att kunna utöva makt över tingen är vid tillverkning, där det finns möjlighet att kontrollera något moment. Artikeln tar upp hur vi kan undersöka de sociala förutsättningarna för tillverkning av tingen. Exemplifiering gäller steget från talande yxor till social dolkar under sydskandinavisk neolitikum.

Form, Function & Context

Del av eller Kapitel i bok

Institute of Archaeology, University of Lund

• Archaeology