Meny

Javascript is not activated in your browser. This website needs javascript activated to work properly.
Du är här

Medreflektioner inom lärarutbildningens examensarbete

Författare:
Redaktör:
  • Kristín Jónsdóttir
  • Þuríður Jóhannsdóttir
Publiceringsår: 2008
Språk: Svenska
Sidor: 29
Publikation/Tidskrift/Serie: Kongresrapport til den 10. nordiske læreruddannelseskongres
Dokumenttyp: Konferensbidrag
Förlag: University of Iceland - School of Education

Sammanfattning

Studenterna inom lärarutbildningen vid Högskolan i Halmstad skriver under sin sista termin ett examensarbete. Enligt de bedömningskriterier som tillämpas ska examensarbetet vara såväl vetenskapligt som skol- och yrkesrelevant. Examensarbetet bedöms av akademiska lärare och bedömningarna ligger till grund för betygsättningen av examensarbetena. Efter att examensarbetena betygsatts, kommenteras de godkända examensarbetena av personal inom för-, grund och gymnasieskolor, s.k. medreflektörer. I föreliggande paper undersöks ett 50-tal medreflektioner med utgångspunkt från tre frågeställningar: 1. Vad slags reflektioner förmedlas i medreflektörernas texter?; 2. Vilka likheter och skillnader finns mellan medreflektörernas kommentarer och de akademiska bedömningarna?; 3. Ger medreflektörernas verksamhet bidrag till kompetensutveckling och skolutveckling?

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • examensarbete
  • lärarutbildning
  • sociology
  • medreflektioner
  • sociologi
  • utbildningsvetenskap
  • educational sciences

Övriga

10. nordiske læreruddannelses kongres: Relationen mellem læreruddannelsen og skoleudviklingen
2008-05-22
Reykjavik, Island
Published
Yes
  • ISBN: 978-9979-9851-6-7

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen