Meny

Du är här

Samhället som konstant, samhället som variabel. Om olika sätt att rättfärdiga barns och vuxnas lärande

Redaktör:
  • Judith Lind
  • Cecilia Lindgren
  • Mats Sjöberg
  • Karin Zetterqvist Nelson
Publiceringsår: 2009
Språk: Svenska
Sidor: 257-279
Publikation/Tidskrift/Serie: Historien, barnen och barndomarna. Vad är problemet? En vänbok till Bengt Sandin
Dokumenttyp: Del av eller Kapitel i bok
Förlag: Linköpings universitet

Sammanfattning

I antologibidraget visas att lärande, eller kanske snarare deltagande i olika former av utbildning, rättfärdigas på olika sätt beroende på om de som utbildas är barn eller vuxna. Rättfärdigandet sker genom retoriska konstruktioner av samhället som närmast kan ses som motsatser: barnens skolgång rättfärdigas genom att samhället konstrueras som en, åtminstone värdemässig, konstant; vuxnas deltagande i utbildning rättfärdigas å andra sidan genom att samhället konstrueras som en variabel i ständig och omvälvande förändring. Vad ska vi då ha en sådan kunskap om rättfärdigande av utbildning till? Framförallt kan den kunskapen användas i en kritisk reflektion över den idag ymniga utbildningsretoriken.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • sociology
  • lärande
  • makt
  • maktutövning
  • konstant
  • samhälle
  • educational sciences
  • utbildningsvetenskap
  • variabel
  • sociologi

Övriga

Published
Yes
  • ISBN: 978-71-7393-628-6

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen