Mellan det magiska "om" och musiken. Skådespelarens arbetsmaterial och förändringarna i teatern vid sekelskiftet 1900
Författare
Redaktör
- Louise Vinge
Summary, in English
I detta bokkapitel behandlas förändringarna i skådespelarens arbetssätt till följd av förändringar i teaterns estetik från slutet av 1800-talet. Under denna tid kom ett starkt inflytande från musiken, vilket inte minst gjorde sig märkbart i det symbolistiska dramat och försöken att finna en skådespelarkonst som var anpassad för detta. Slutligen exemplifieras denna utveckling med en scen ur Gabriel Moureys skådespel Psyché från 1911, den scen för vilken Debussy skrev sin berömda komposition för soloflöjt,Syrinx.
Avdelning/ar
Publiceringsår
1998
Språk
Svenska
Sidor
91-111
Publikation/Tidskrift/Serie
Kring 1900
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Gyllenstiernska Krapperupsstiftelsen
Ämne
- Performing Arts
Nyckelord
- Mourey
- Debussy
- Skådespelarkonst
- Stanislavskij
Status
Published
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 91-87944-06-5