Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Mellan det magiska "om" och musiken. Skådespelarens arbetsmaterial och förändringarna i teatern vid sekelskiftet 1900

Författare

  • Erik Rynell

Redaktör

  • Louise Vinge

Summary, in English

I detta bokkapitel behandlas förändringarna i skådespelarens arbetssätt till följd av förändringar i teaterns estetik från slutet av 1800-talet. Under denna tid kom ett starkt inflytande från musiken, vilket inte minst gjorde sig märkbart i det symbolistiska dramat och försöken att finna en skådespelarkonst som var anpassad för detta. Slutligen exemplifieras denna utveckling med en scen ur Gabriel Moureys skådespel Psyché från 1911, den scen för vilken Debussy skrev sin berömda komposition för soloflöjt,Syrinx.

Publiceringsår

1998

Språk

Svenska

Sidor

91-111

Publikation/Tidskrift/Serie

Kring 1900

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Gyllenstiernska Krapperupsstiftelsen

Ämne

  • Performing Arts

Nyckelord

  • Mourey
  • Debussy
  • Skådespelarkonst
  • Stanislavskij

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 91-87944-06-5