Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Smädelsens möjligheter och begränsningar

En granskning av användandet av smädelsens topiker och dess effekter på två politiska debatter med sverigedemokraternas partiledare i oktober 2009.

Författare

  • Lisa Blomqvist

Summary, in Swedish

Denna uppsats behandlar den retoriska övningen smädelsen och dess roll inom såväl debattsituationer som i retorikutbildningen i stort. Jag tycker mig återfinna smädelsens topiker i två politiska debatter där ämnet är den debattartikel skriven utav sverigedemokraternas Jimmie Åkesson som publicerades i Aftonbladet den 19 oktober 2009. Uppsatsen behandlar smädelsetopikernas effektivitet för att avråda debattens publik från att sympatisera med sverigedemokraterna. Jag kopplar denna argumentationstaktik till retorikens förhållande till etik och moral för att se om detta är förenligt. Jag utgår även från tanken om att de två faktorerna debattfråga och publik påverkar vad vi som både talare och publik uppfattar vara aptum, det vill säga lämpligt för situationen, samt debattens utgång.
Resultatet av undersökningen pekar mot att smädelsen inte tycks vara ett effektivt medel i en liknande situation, utan främjar istället den smädades offerroll.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2009

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures
  • Social Sciences

Nyckelord

  • smädelse
  • aptum
  • etik
  • Habermas
  • ställningstagande
  • progymnasmata
  • konsensus
  • verbalt våld
  • den retoriska situationen
  • diskussion
  • Perelman
  • publik
  • Bitzer
  • politiska debatter
  • Mouffe
  • argumentationsteknik
  • sverigedemokraterna

Handledare

  • Anders Sigrell (Prof.)