Framgångsrika skolledare i spänningsfält och allianser
Författare
Redaktör
- Anders Persson
Summary, in Swedish
Vad gör en skolledare framgångsrik? Och vad gör en framgångsrik skolledare? I denna artikel presenteras några resultat från forskningsprojektet Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer, vilka delvis utgör svar på frågorna. Resultaten härrör från intervjuer, enkäter, observationer och elevuppsatser och utgörs av olika skolaktörers kriterier för bedömning av skolledares framgång. I likhet med annan forskning på området konstateras att skolledare befinner sig i spänningsfält som konstitueras av olika skolaktörers varierande intressen. Dessa förhållanden analyseras i artikeln genom att för det första kopplas samman med tre spänningsfält som överhuvudtaget sätter sin prägel på dagens svenska skola: spänningsfältet mellan arbetsgivare och anställda; mellan elever och vuxna; samt mellan förändring och beständighet. För det andra analyseras skolledares allianser med olika andra aktörer inom skolan. Allianserna är på en och samma gång ett sätt att hantera de spänningar som skolledare vardagligen möter och ett sätt att konstruera framgång.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2003
Språk
Svenska
Sidor
33-56
Publikation/Tidskrift/Serie
Skolkulturer
Fulltext
- Available as PDF - 450 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Del av eller Kapitel i bok
Förlag
Studentlitteratur AB
Ämne
- Sociology (excluding Social Work, Social Psychology and Social Anthropology)
- Educational Sciences
Nyckelord
- spänningsfält
- karriärkultur
- tvångskultur
- allianser
- framgångsrika skolledare
- sociology
- skolforskning
- sociologi
- skolkultur
- kunskapskultur
- skolledarskap
- skolkulturer
- utbildningsvetenskap
- educational sciences
Status
Published
Projekt
- Framgångsrikt skolledarskap i olika skolkulturer
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 9144028806