Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

”Historien om ett brott – Kriminalfilmsserier som regionalt och panskandinaviskt mediekoncept”,

Författare

  • Olof Hedling

Redaktör

  • Gunhild Agger
  • Anne Marit Waade

Summary, in Swedish

Den här artikeln studerar hur serier av filmer, baserade på samtida kriminallitteratur, finansieras, hur de görs som samlade storproduktioner och hur de sedan gemensamt marknadsförs för visning på biograf, via dvd och i TV. Efter att konceptet etablerats med sex filmer – baserade på det svenska författarparet Sjöwall-Wahlöös romaner om polisen Martin Beck – under rubriken Historien om ett brott i början av 1990-talet, iakttas den följande utvecklingen. Tonvikten ligger på hur konceptet utvecklats i nära samklang med deckarlitteraturens framgångar men också hur det blivit en viktig del i inte minst det nya svenska regionaliserade filmproduktionslandskapet. Som regionalt mediekoncept har det också fått

efterföljare i grannländerna. Serierna har följaktligen blivit centrala verktyg för de regionala produktionsorternas ekonomiska strukturomvandling och anpassning till en ’upplevelseekonomi’ där tilltagande synlighet, turism, inflyttning och att rent allmänt framstå i attraktiv dager är betydelsefulla målsättningar.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2010

Språk

Svenska

Sidor

129-144

Publikation/Tidskrift/Serie

Den skandinaviske krimi: Bestseller og blockbuster

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Nordicom

Ämne

  • Arts

Nyckelord

  • regional filmproduktion
  • skandinavisk kriminalfilm
  • filmfranchise
  • coproduction
  • hyperkapitalism
  • mediesynergier

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-89471-92-4