Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Medicinsk fysik för gymnasielärare - en lyckad nät-/distanskurs för ökad kompetens och rekrytering

Författare:
Publiceringsår: 2005
Språk: Svenska
Dokumenttyp: Konferensbidrag
Förlag: Lunds Tekniska Högskola

Sammanfattning

Lärande över nätet innebär ett förändrat tänkande för både lärare och studenter. Med den lyckade fort- och vidareutbildningskursen medicinsk fysik för gymnasielärare som exempel, diskuteras i det följande lärandemodell, erfarenheter och faktorer som är viktiga för att nå framgång med en kurs. Det primära syftet med kursen är att ge fysiklärare bättre förutsättningar att undervisa fysik och teknik med tillämpningar från ett spännande fysikområde. Deltagarna styr i hög grad sitt eget lärande individuellt och kollaborativt utifrån uppgiftsspecifika lärandeaktiviteter. Examinationen på kursen sker genom peer review mellan grupperna samt feedback från läraren. Det sekundära syftet är att intressera gymnasieelever för fortsatta studier i fysik och teknik, men särskilt till ökad förståelse för strålning och dess medicinska tillämpningar.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • studentrekrytering
  • gymnasielärare: medicinsk fysik
  • fort- och vidarebildning
  • nätkurs
  • SoTL

Övriga

LTHs 3:e pedagogiska inspirationskonferens
2005-05-31
Lund
Published
Yes

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen