Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

”Alla vägar bär till Rom” eller ”Får man göra hur man vill”

Författare

Summary, in Swedish

Projektet hade som mål att introducera ett simuleringsprogram redan i andra årskursen. Initiativet kom ursprungligen från utbildningsnämnden för Bioteknik och Kemiteknik, som startade ett antal beräkningsteknikprojekt för att stärka teknologerna färdigheter i beräkningsteknik. Projektet genomfördes av 11 frivilliga (av 108) ”testpiloter” i kursen Transportprocesser.

Vi ersatte ett av de tre beräkningsprojekten, som normalt ingår i kursen, med ett Femlab-projekt (numera Comsol Multiphysics). Med detta kan man simulera tämligen avancerade strömningsförlopp.

Projektet var mycket lyckosamt. De som gjorde detta projekt uppnådde samma insikt i strömningslära som övriga men på ett helt annat sätt – och dessutom genom att jobba helt på egen hand. Resultatet visar också att användningen av ”learning outcomes” eller ”läranderesultat”, som ett sätt att formulera kursmål, faktiskt kan innebära att vi kan se fler möjligheter att genomföra kurser på.

Publiceringsår

2006

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

[Host publication title missing]

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

Lunds Tekniska Högskola

Ämne

  • Engineering and Technology

Nyckelord

  • SoTL

Conference name

LTHs 4:e pedagogiska inspirationskonferens, 2006

Conference date

2006-06-01 - 2006-06-01

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published