Meny

Du är här

Undervisnings- och forskningsmeriter – två sidor av samma mynt

Publiceringsår: 2006
Språk: Svenska
Dokumenttyp: Konferensbidrag
Förlag: Lunds Tekniska Högskola

Sammanfattning

Vid bedömning av universitetslärares meriter betraktas undervisning och forskning ofta som två skilda verksamheter, där olika uppsättningar kriterier definierar en skicklig lärare och en skicklig forskare. Återspeglar detta då verkligheten, eller är det möjligt att formulera gemensamma kriterier?
Vi vill här diskutera en preliminär modell för bedömning av såväl forsknings- som undervisningsmeriter. Modellen kan följaktligen användas som stöd för att jämföra undervisnings- och forskningsmeriter, t.ex. vid anställningar och befordringar, och för att formulera kompetensprofiler i samband med rekrytering.
Vi diskuterar också hur modellens olika delar kan relateras till begreppen teaching excellens, teaching expertise och scholar- ship of teaching.

Disputation

Nyckelord

  • Science General
  • SoTL

Övriga

LTHs 4:e pedagogiska inspirationskonferens
2006-06-01
Lund
Published
Yes

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen