Meny

Javascript is not activated in your browser. This website needs javascript activated to work properly.
Du är här

Instruktioner för laborationsrapportskrivande

Publiceringsår: 2008
Språk: Svenska
Dokumenttyp: Konferensbidrag
Förlag: Lunds Tekniska Högskola

Sammanfattning

I denna undersökning studeras hur laborations- rapporter vid LTH motiveras som pedagogiskt moment, hur skrivinstruktionerna är relaterade till lärandemomentet, och om detta kan förbättras. Det visar sig att de flesta instruktioner endast mycket kortfattat motiverar varför laborationsrapporter skrivs även om kursansvariga har ambitiösa mål med momentet. I skrivinstruktionerna finns ofta fler dispositions- och formaliainstruktioner än sådana som syftar till reflektion, till att förbättra skrivandet eller som uppmuntrar till vetenskapligt tänkande. Ett intressant angreppssätt, LabWrite, används vid North Carolina State University at Rayleigh, USA, där laboration och rapport används som ett sätt för studenten att också lära sig ett vetenskapligt förhållningssätt. LabWrite är intressant, men som första steg anser vi att instruktionen kan göras tydligare. Ett förslag är att dela upp den i tre distinkta delar; instruktioner som syftar till kritiskt tänkande, instruktioner om disposition och layout och slutligen instruktioner av teknisk karaktär.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • Laborationsrapporter
  • Lärande
  • SoTL
  • Utveckling

Övriga

LTHs 5:e pedagogiska inspirationskonferens
2008-10-23
Lund
Published
Yes

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen