Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Myter och sanningar om läsning : om samspelet mellan språk och bild i olika medier

Författare

Summary, in Swedish

Vi tänker gärna på läsning som något vi gör i avskildhet med en bok eller tidning i händerna. Men numera möts vi ständigt av texter var vi än är: i hemmet, på tunnelbanan, på jobbet, på Internet. Och texterna består vanligtvis av flera olika element. Det är löptext, bilder, grafik, listor, citat, länkar etc. Vår textvärld har förändrats radikalt och läsningen med den, men vi lever fortfarande kvar i gamla föreställningar om vad läsning är.

Det här är en bok som skärskådar traditionella uppfattningar om läsning i ljuset av ny forskning. Jana Holsanova och hennes kolleger har studerat läsprocessen med hjälp av avancerad ögonrörelsemätning och kan visa hur vi faktiskt läser i olika medier. Här presenteras forskningsresultaten för första gången för en bredare läsekrets.

I boken ges dessutom rekommendationer för hur vi skapar mer läsvänliga texter.

Publiceringsår

2010

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Bok

Förlag

Norstedts Förlag

Ämne

  • Philosophy

Nyckelord

  • blickbeteendemätning
  • visuell perception
  • mentala bilder
  • multimodalitet
  • integration av språk och bild
  • textdesign
  • läsning
  • medier
  • läsvänliga texter
  • tillgänglighet

Status

Published

Projekt

  • Thinking in Time: Cognition, Communication and Learning

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-1-302841-5