Meny

Du är här

Programethos och dess betydelse för studenters lärande och personliga utveckling inom tekniska utbildningar

Författare:
Publiceringsår: 2009
Språk: Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie: Proceedings 2:a Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar
Dokumenttyp: Konferensbidrag
Förlag: LTH

Sammanfattning

I Sverige, liksom i många västeuropeiska länder,
satsas stora resurser och engagemang för att locka unga män och
kvinnor att söka till tekniska utbildningar. Nya inriktningar och
förändrade programtitlar skapas, utbildnings- och kursplaner
skrivs om, marknadsföringen vässas och mottagande och stöd till
studenterna utvecklas. Trots detta tycks det gå trögt. I denna
artikel argumenterar vi för att det finns en föreställning om
ingenjörsutbildning, ingenjörsyrket, ett ethos, som sätter gränser
för vilka förändringar som är möjliga att göra i enskilda
utbildningar, och som bidrar till att det skapas kulturer i klasser,
program och på lärosäten som både möjliggör och hindrar
individers lärande och utveckling. Frågan är vilka studenter och
lärare vi vill rekrytera, behålla och utveckla.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • SoTL

Övriga

2:a Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar
2009-12-02/03
Lund
Published
Yes

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen