Meny

Javascript is not activated in your browser. This website needs javascript activated to work properly.
Du är här

Programethos och dess betydelse för studenters lärande och personliga utveckling inom tekniska utbildningar

Författare:
Publiceringsår: 2009
Språk: Svenska
Publikation/Tidskrift/Serie: Proceedings 2:a Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar
Dokumenttyp: Konferensbidrag
Förlag: LTH

Sammanfattning

I Sverige, liksom i många västeuropeiska länder,
satsas stora resurser och engagemang för att locka unga män och
kvinnor att söka till tekniska utbildningar. Nya inriktningar och
förändrade programtitlar skapas, utbildnings- och kursplaner
skrivs om, marknadsföringen vässas och mottagande och stöd till
studenterna utvecklas. Trots detta tycks det gå trögt. I denna
artikel argumenterar vi för att det finns en föreställning om
ingenjörsutbildning, ingenjörsyrket, ett ethos, som sätter gränser
för vilka förändringar som är möjliga att göra i enskilda
utbildningar, och som bidrar till att det skapas kulturer i klasser,
program och på lärosäten som både möjliggör och hindrar
individers lärande och utveckling. Frågan är vilka studenter och
lärare vi vill rekrytera, behålla och utveckla.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • SoTL

Övriga

2:a Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar
2009-12-02/03
Lund
Published
Yes

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen