Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Programethos och dess betydelse för studenters lärande och personliga utveckling inom tekniska utbildningar

Författare

Summary, in English

I Sverige, liksom i många västeuropeiska länder,

satsas stora resurser och engagemang för att locka unga män och

kvinnor att söka till tekniska utbildningar. Nya inriktningar och

förändrade programtitlar skapas, utbildnings- och kursplaner

skrivs om, marknadsföringen vässas och mottagande och stöd till

studenterna utvecklas. Trots detta tycks det gå trögt. I denna

artikel argumenterar vi för att det finns en föreställning om

ingenjörsutbildning, ingenjörsyrket, ett ethos, som sätter gränser

för vilka förändringar som är möjliga att göra i enskilda

utbildningar, och som bidrar till att det skapas kulturer i klasser,

program och på lärosäten som både möjliggör och hindrar

individers lärande och utveckling. Frågan är vilka studenter och

lärare vi vill rekrytera, behålla och utveckla.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2009

Språk

Svenska

Publikation/Tidskrift/Serie

Proceedings 2:a Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

LTH

Ämne

  • Pedagogy

Nyckelord

  • SoTL

Conference name

2:a Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, 2009

Conference date

2009-12-02 - 2009-12-03

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published