Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Course Experience Questionnaire och högskolepedagogik

Författare

Summary, in English

Detta dokument beskriver huvuddragen i relationen mellan Course Experience Questionnaire (CEQ) och högskolepedagogik. Syftet är att visa på hur resultat från CEQ kan användas för pedagogisk utveckling. Därmed behandlar detta dokument kärnan i CEQ-tolkningsprocessen inom LTH:s system för rapporterande utvärdering, själva syftet med CEQ-utvärderingarna, samt LTH:s utvärderingssystems koppling till sin omgivning beträffande pedagogisk utveckling.



Den övergripande idén med kursutvärderingssystemet på LTH är att stödja pedagogisk utveckling av kurser och program. Detta dokument inleds med en översikt över högskolepedagogisk teori, fortsätter med en beskrivning av CEQ och dess framtagande, och avslutas med redogörelser för CEQ-skalornas1 relationer till pedagogisk praktik.



Texten är huvudsakligen tänkt att kunna användas som litteratur vid LTH:s pedagogikkurser, och som orienterande underlag för lärare, studenter och andra som är verksamma inom eller kring LTH:s kursutvärderingssystem.



Några närliggande dokument är ”Anvisningar för rapporterande kursutvärderingar vid LTH”, som beskriver arbetsprocessen för systemet för rapporterande utvärdering vid LTH, och ”Lathund för tolkning av CEQ-rapporter”, som beskriver hur tolkning och dragande av slutsatser kan organiseras inom kursutvärderingsprocessen vid LTH.

Publiceringsår

2008

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

Lunds Universitet/Lunds Tekniska Högskola

Ämne

  • Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics

Nyckelord

  • SoTL

Status

Published