Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Rapport om SI-verksamheten vid LTH 2009/10

Publiceringsår: 2010
Språk: Svenska
Sidor: 238
Dokumenttyp: Rapport
Förlag: Centrum för Supplemental Instruction, Lund

Sammanfattning

Rapporten redovisar en utvärdering av SI-verksamheten (SI = Samverkansinlärning) vid nio civilingenjörsprogram vid Lunds Tekniska Högskola under läsåret 2009/10 tillämpat på kurser i endimensionell analys, linjär algebra, mekanik samt inledande kemi. Både kursresultat samt poängproduktion under det första året är signifikant bättre för SI-deltagare än de som ej följt SI. Resultaten avseende andel godkända på kurs eller delkurs låg i intervallet 14-38 % bättre för SI-deltagarna. Poängproduktionen i kursen endimensionell analys till vilken mycket av SI-verksamheten varit kopplad låg 3,7 hp högre bland SI-deltagarna, en ganska avsevärd skillnad med tanke på att kursen totalt är på 15 hp. Poängproduktionen under det första läsåret var 6,1 hp högre för SI-deltagarna jämfört med de som ej följt SI. Skillnaden blir än mer uttalad när vi jämför andelen som klarat LTH-målet om minst 40 hp – 78 % bland SI-deltagarna och 55 % bland de som ej följt SI.

Disputation

Nyckelord

  • Technology and Engineering
  • SoTL

Övriga

Published
  • ISBN: 978-91-633-5252-2

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen