Du är här

Bedömning av pedagogisk kompetens på LTH

Publiceringsår: 2010
Språk: Svenska
Dokumenttyp: Konferensbidrag

Sammanfattning

Sedan flera år tillbaka har bedömning av pedagogiska meriter och pedagogisk skicklighet uppmärksammats alltmer inom högskolesektorn, i synnerhet i samband med anställning och befordran (se Ryegård m.fl., 2010, för aktuell svensk översikt). Högskoleförordningen kräver sedan 2002 högskolepedagogisk utbildning för behörighet att anställas som adjunkt eller lektor; liksom att lika omsorg ägnas prövningen av vetenskaplig och pedagogisk skicklighet vid anställning av lärare. LTH har valt att också ställa sådana krav vid befordran.

Detta bidrag presenterar ett projekt med syfte att kartlägga och dokumentera hur bedömningsprocesserna med avseende på pedagogisk kompetens på LTH har utvecklats. I projektet har representanter för LTH:s ledning, lärarförslagsnämnderna, Genombrottet, samt sökande intervjuats. Därtill har centrala dokument analyserats. Resultaten som kommer att presenteras vid konferensen indikerar att bedömning av pedagogiska meriter och pedagogisk skicklighet tas på allvar inom LTH. Pedagogiska Akademin förefaller ha haft stor betydelse bl.a. vad gäller utveckling av bedömningskompetens. Personer med uppgift att bedöma betonar komplexiteten i uppdraget och vikten av förankring i organisationen. Vidare anser de sig utveckla en stor – men icke dokumenterad - kompetens att göra bedömningar bl.a. i relation till olika ämnen. Det framkommer också en potentiell risk för spänning mellan olika beslutsnivåer, exempelvis gällande strategiska rekryteringar.

Disputation

Nyckelord

  • General Works
  • ledarskap
  • utveckling
  • bedömning
  • pedagogisk kompetens
  • organisation
  • SoTL

Övrigt

LTHs Inspirationskonferens
2010-12-15
Lunds Tekniska högskola, Lund
Inpress
Yes

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen

LERU logo U21 logo