Motivationsskapande undervisning och lärande
Författare
Summary, in Swedish
Sammanfattning:
Utgångspunkten för denna studie har varit studenten och dennes motivation för att lära och förbereda sig inför ett yrkesliv som civilingenjör. Vi konstaterar att man i planering och genomförande av en kurs bör ta hänsyn till de olika behov som finns hos studenten, läraren, lärarteamet, avdelningen/institutionen, andra kurser, universitetet och dess uppdragsgivare, samt näringslivet och samhället i stort. För att befrämja studenternas motivation, och därmed deras lärande, är det viktigt att anknyta till kontexten utifrån studenternas upplevda verklighet. Att utveckla kurser baserat på direkt anknytning till samhälle och industri är något som kan verka motiverande. Att också anknyta till andra kurser, bakåt såväl som framåt i tiden, för att se sammanhang och helhet är likaså väldigt viktigt för motivationen och lärandet. Vidare bör det bejakas att motivation hos studenten är något som måste underhållas, dvs. ofta räcker det inte att anknyta vid ett enskilt tillfälle, utan motivationsskapande åtgärder och insatser måste tillföras kontinuerligt under kursens gång. Att tillfredställa studenters behov, konstaterar vi, handlar i mångt och mycket om att skapa ett aktivt lärande som upplevs motiverande.
I denna artikel presenteras en modell som kursansvariga och lärare kan använda sig av för att analysera sin kursutformning och sina undervisningsmetoder utifrån ett motivationsskapande perspektiv. Modellen skall ses som en hjälp för läraren att på ett strukturerat sätt synliggöra motivationsskapande kursaktiviteter samt, inte mindre viktigt, identifiera eventuella brister i kursupplägg avseende motivationsskapande undervisning.
Utgångspunkten för denna studie har varit studenten och dennes motivation för att lära och förbereda sig inför ett yrkesliv som civilingenjör. Vi konstaterar att man i planering och genomförande av en kurs bör ta hänsyn till de olika behov som finns hos studenten, läraren, lärarteamet, avdelningen/institutionen, andra kurser, universitetet och dess uppdragsgivare, samt näringslivet och samhället i stort. För att befrämja studenternas motivation, och därmed deras lärande, är det viktigt att anknyta till kontexten utifrån studenternas upplevda verklighet. Att utveckla kurser baserat på direkt anknytning till samhälle och industri är något som kan verka motiverande. Att också anknyta till andra kurser, bakåt såväl som framåt i tiden, för att se sammanhang och helhet är likaså väldigt viktigt för motivationen och lärandet. Vidare bör det bejakas att motivation hos studenten är något som måste underhållas, dvs. ofta räcker det inte att anknyta vid ett enskilt tillfälle, utan motivationsskapande åtgärder och insatser måste tillföras kontinuerligt under kursens gång. Att tillfredställa studenters behov, konstaterar vi, handlar i mångt och mycket om att skapa ett aktivt lärande som upplevs motiverande.
I denna artikel presenteras en modell som kursansvariga och lärare kan använda sig av för att analysera sin kursutformning och sina undervisningsmetoder utifrån ett motivationsskapande perspektiv. Modellen skall ses som en hjälp för läraren att på ett strukturerat sätt synliggöra motivationsskapande kursaktiviteter samt, inte mindre viktigt, identifiera eventuella brister i kursupplägg avseende motivationsskapande undervisning.
Avdelning/ar
- Innovation
- Förpackningslogistik
- Institutioner vid LTH
- Matematisk statistik
- Statistical Signal Processing Group
Publiceringsår
2007
Språk
Svenska
Fulltext
Dokumenttyp
Konferensbidrag
Ämne
- Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics
- Other Mechanical Engineering
Nyckelord
- SoTL
- motivation
- civilingenjör
- högre utbildning
- aktivt lärande
Conference name
Lunds universitets pedagogiska konferens
Conference date
2007-09-21
Conference place
Lund, Sweden
Status
Published
Forskningsgrupp
- Statistical Signal Processing Group