Anthropogenic Open Land in Boreal Landscapes : Investigations into the Creation and Maintenance of Arable Fields on Swedish Farms

• Lovisa Solbär

Popular Abstract
Jordbruksmarken representerar i det beskogade boreala landskapet en aktiv åtgärd som håller skogstillväxten borta. I avhandlingen undersöks lantbrukares praktiska beslutsfattande i samband med den öppna marken på gårdar som i Sverige ofta består av både jordbruks- och skogsmark. Som teoretiska ramverk används begreppen tidrum, landskap, orientering och åtagande för att förstå lantbrukares sätt att relatera till marken. Studien bygger på gårdsfall i olika delar av Sverige och länkar marktäckets kontinuitet och röjning av ny jordbruksmark med markägares och –brukares beslutsfattande som en tidsligt och rumsligt bunden aktivitet. Även när lantbrukare drar sig tillbaka från aktivt jordbruk fortsätter de att förvalta den öppna marken, detta hänförs i avhandlingen till de värden som uppfattas i marken, de enskilda fälten, och tolkas som viktig för markägares identitet. Rumslig fragmentering av brukad mark, ökande storlek av gårdar medförd av lönsamhetskravet och även en lokalt märkbar brist på tillgänglig jordbruksmark leder till röjning av ny mark. Denna nya mark ska helst ligga nära gårdscentrum och anläggs gärna bredvid befintlig brukad mark. Detta är förståeligt om tid uppfattas som resurs i lantbruket, såsom avhandlingen föreslår, och indikerar att det i dagens boreala landskap finns områden som öppnas upp emot den förhärskande trenden mot återbeskogning.

Publiceringsår

Engelska

Publikation/Tidskrift/Serie

Meddelanden från Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi. Avhandlingar