Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Datorspelandets Materialitet: om organisering och reglering av skärmtid och skärmrum

Författare

Summary, in Swedish

Bakgrund

Allt fler människor ägnar allt mer tid och pengar åt tv- och datorspel. Att spela, vare sig det handlar om att raida i World of Warcraft, bowla tillsammans med svärföräldrarna i Wii Sports eller att köra en snabb omgång Bejeweled under en kaffepaus på jobbet, har blivit en del av det dagliga livet för miljontals människor oavsett ålder, kön och bakgrund. Spel och vardagsliv kombineras på nya sätt vilket leder till nya kommunikationsmönster, nya former för umgänge och nya beteenden.



Men förutsättningarna att spela är olika för olika personer. Vilka möjligheter man har att spela var, när och hur länge är beroende av livssituationen. I centrum för det treåriga projektet Gaming Moms står en grupp spelare som inte tidigare uppmärksammats: mödrar. Dessa framställs vanligen som ickespelare som antingen förfasar sig över övriga familjemedlemmars spelande eller som stöttande föräldrar som skjutsar till LAN-partyn och möjligen serverar pizza vid datorn (Enevold & Hagström 2008). Projektet kombinerar etnologi, game studies och cultural studies (Enevold & Hagström 2009). Syftet är att kartlägga hur mödrar skapar utrymme för sitt spelande, vilka konflikter som uppstår och vilka förhandlingsstrategier som tillämpas. Vilken roll spelar tidsåtgång och syn på tid, såväl egen som andras, för hur spelandet organiseras? Genom intervjuer, enkäter, deltagande observationer och diskursanalyser undersöks vad spelandet får för konsekvenser, för den spelande mamman, för vardagslivets organisering och för familjerelationerna och hur detta representeras.



Vårt fokus i workshopen

I workshopen vill vi med utgångspunkt i det materiella i datorspelandet - skärm, konsol, dator etc – belysa hur familjer strukturerar och organiserar hemmet estetiskt och praktiskt och därmed samtidigt mer eller mindre medvetet inför reglering av speltid och spelrum. Med utgångspunkt i intervjuer och fotografier av informanternas spelplatser problematiserar vi koreograferingen av datorspelandets materialitet.

Publiceringsår

2010

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Ämne

  • Ethnology

Nyckelord

  • materialitet
  • datorspel
  • vardagskultur
  • kvinnliga spelare
  • spatial organisering
  • hemmets organisering
  • familjeliv
  • spelkultur
  • skärm

Conference name

Skärmens koreografi

Conference date

2010-11-12

Status

Published

Forskningsgrupp

  • Etnologiska institutionen (LU),