Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Pedagogisk Analys av kursen Nervsystemet och Rörelseapparaten (NOR) LÄK22 på läkarprogrammet

Författare

  • Maria Christensson

Summary, in Swedish

I min analys försöker jag ta reda på om kursplanen för NOR stämmer överens med principen för ”constructive alignment”. Jag har utgått från John Biggs och Catherine Tangs bok ”Teaching for Quality Learning at University” från 2007, där de redogör för vad ”constructive alignment” innebär och hur konceptet kan användas i praktiken för design av kursupplägg och undervisning. ”Constructive alignment” (”konstruktiv samordning”) går, kort beskrivet, ut på att de förväntade läranderesultaten för ett moment eller en kurs eller ett helt utbildningsprogram skall vara samordnade med undervisnings- och läraktiviterna, samt att examinationen skall återspegla respektive mäta om och hur väl de förväntade läranderesultaten har uppnåtts. Genom analysen framkom att det finns ett behov av att tydliggöra för studenterna hur kursmålen är kopplade till den slutliga examinationen, och att målen regelbundet under kursens gång diskuteras av lärare och kursledning tillsammans med studenterna. Utifrån principen för konstruktiv samordning bör de två stora läraktiviteterna på NOR -föreläsningar och PBL- kopplas starkare till lärandemålen och examinationen. Inom de yttre ramar som finns nu skulle föreläsningarna kunna utvecklas genom att göras mer interaktiva. En mer långsiktig utveckling skulle kunna vara att använda PBL- anpassade föreläsningar. PBL-aktiviteten på NOR uppfyller alla kriterier för studentaktivt lärande, men den bedöms inte och ges inte heller någon tyngd på den skriftliga examinationen. Ett förslag till bättre samordning mellan mål och examination skulle kunna vara att införa patientfall och/eller essäfrågor på det skriftliga provet. Jag tror vidare att olika inslag av formativ utvärdering och bedömning av studenternas lärandeprocess skulle kunna bidra till att minska gappet mellan förväntade läranderesultat, läraktiviteterna och den slutliga examinationen. Jag ger ett förslag på en läraktivitet där studenterna är aktiva och som skulle kunna hjälpa till att brygga över mellan nurvarande lärandemål och examination.

Publiceringsår

2011

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

[Publisher information missing]

Ämne

  • Neurosciences

Nyckelord

  • SoTL
  • higher education
  • högskolepedagogik
  • läkarprogrammet

Status

Unpublished

Forskningsgrupp

  • Neurophysiology
  • Neuronano Research Center (NRC)