Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Partiklar i Malmöluften - Sammansättning, källor, hälsoeffekter, åtgärder

Författare

Summary, in Swedish

En femtedel av befolkningen i Malmö exponeras i utomhusluften för

masshalter av inandningsbara partiklar (PM10) som ligger över

Sveriges miljömål för 2010. Resterande del exponeras för halter som

är högre än lågrisknivån bedömd av Institutet för miljömedicin vid

Karolinska institutet. Drygt 200 människor i Malmö stad beräknas dö

i förtid varje år på grund av denna exponering.



Malmö miljöförvaltning har i många år mätt masskoncentrationen av

partiklar i Malmö, men ingen utredning har gjorts om varifrån

partiklarna härstammar. Med anledning av detta har Lunds universitet

fått i uppdrag av förvaltningen att ta fram underlag från olika

vetenskapliga arbeten för att få svar på fyra grundläggande frågor:



1. Vad består Malmös partiklar av?

2. Vilka är källorna till Malmös partikelhalter?

3. Hur stor roll spelar intransport från kontinenten för halterna?

4. Vilka hälsoeffekter kan förväntas utifrån exponeringen?



I förlängningen vill man ha svar på vilka riktade åtgärder som går att

utföra för att få bukt med effekterna av exponeringen.



Dessa frågor besvaras i denna rapport, som är riktad till Malmös

kommunpolitiker och allmänheten. I korta drag visar rapporten att de

som exponeras för de högsta PM10-halterna vistas vid hårt trafikerade

gator, där de förhöjda halterna huvudsakligen beror på att

asfaltpartiklar blir luftburna genom nötningen av asfalten av bilarna.

Övriga partiklar som kommer från Malmö och som majoriteten av

Malmöborna exponeras för, är från bilavgaserna. Den enskilt största

källan i Malmö är dock långdistanstransport. I motsats till PM10, är

det avgaspartiklar från Malmös egen biltrafik som dominerar bidragen

till de förhöjda halterna av antalet partiklar i Malmö.



Det är okänt om slitagepartiklarna ger upphov till förtida dödlighet,

men man vet att de ger en ökad frekvens av astma och luftvägssjukdomar. Det är fina partiklar (PM2.5) som framförallt ger upphov till

ökad dödlighet samt hjärt/kärlsjukdomar och det är troligt att det är

avgaspartiklarna som är orsaken till detta. Hjärt/kärlsjukdomar och

luftvägssjukdomar förefaller även vara kopplade till

långdistanstransporterade partiklar.



Riktade åtgärder mot asfaltpartiklar på de hårdast trafikerade gatorna i

Malmö låter sig göras för att få bukt med de högsta PM10-halterna,

medan åtgärder för hela stadens biltrafik är nödvändiga för att minska

avgaspartiklarnas effekter. Flera olika åtgärdsstrategier, som Malmö

kommun kan arbeta efter beskrivs i rapporten.



Rapporten är uppdelad i en sammanfattande del samt i en längre del,

med metodik, beräkningar av källtilldelningar och utförliga

diskussioner kring hälsoeffekter och åtgärder.

Publiceringsår

2011

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Rapport

Förlag

Malmö Municipality, Malmö, Sweden

Ämne

  • Environmental Health and Occupational Health

Nyckelord

  • källkarakterisering
  • hälsoeffekter
  • Malmö
  • antalshalt
  • PM2.5
  • PM10

Status

Published