Genetic characterization to dissect the phenotypic complexity of autoimmunity

Popular Abstract in Swedish

Rheumatoid Artrit (RA) och Multipel Skleros (MS) är autoimmuna sjukdomar som drabbar ca 1 % respective 0.2 % av den nordeuropeiska befolkningen där kvinnor drabbas oftare än män. Dessa sjukdomar orsakas av att immunförsvaret attackerar kroppsegen vävnad. En fortgående inflammation förstör vävnaden och leder till nedsatt funktion. I RA angrips framför allt leder kan bli deformerade och förlora sin rörlighet. Även andra organ kan ibland vara inblandade och därför anses RA vara en systemisk sjukdom. MS är däremot en mer organ specifik sjukdom och drabbar det centrala nervsystemet (CNS). Det skyddande myelinet som omger nervfibrer bryts ned och beroende på var inflammationen är i hjärna och ryggmärg påverkas olika funktioner. Dubbelseende är ofta ett tidigt symptom i MS och orsakas av demyelinisering av den optiska nerven. Accumulering av sklerotiska plack i CNS leder så småningom till en successiv försämring som kan leda till svåra funktionshinder och förlamning.

Orsaken till dessa mycket komplexa sjukdomar är okänd men flera gener samt miljöfaktorer är inblandade. För att öka kunskapen om sjukdomarna och finna bättre mediciner är det viktigt att identifiera dessa gener. Den genetiska arvsmassan skiljer sig stort mellan individer och pga att olika kombinationer av många gener orsakar sjukdomarna. Detta gör det mycket svårt att finna nyckel generna i människa. Djurmodeller av de mänskliga sjukdomarna har fördelen att vi har kontroll över både miljöfaktorer och genetiken då vi använder inavlade stammar. I denna avhandling har vi utvecklat nya metoder för att förstå genetiken bakom RA och MS. Vi har visat att kollagen inducerad artrit, djurmodellen för RA samt djurmodellen för MS, experimentell autoimmun encefalomyelit (EAE) styrs av flera olika gener. Vi har visat att initeringsfasen och den kroniska fasen av artrit ej styrs av samma gener samt att interaktion av flera gener leder till olika förlopp. Vi har hittat genområden som styr vissa celltyper involverade i MS och RA. Vår forskningen hjäper oss att bättre förstå hur olika gener agerar tillsammans i utvecklingen av autoimmuna sjukdommar. I förlängningen kan detta leda till utveckling av nya och bättre läkemedel.

Doktorsavhandling

Förlag

Medical Inflammation Research, Department of Experimental Medicine, Faculty of Medicine, Lund University

• Basic Medicine