Estimation of the In-Cylinder Air/Fuel Ratio of an Internal Combustion Engine by the Use of Pressure Sensors
Författare
Summary, in Swedish
Rätt förhållande mellan mängden bränsle och luft är viktigt i dagens förbränningsmotorer för att den katalytiska avgasreningen skall fungera. Motorer i serieproduktion mäter syrehalten i avgaserna för att få en uppfattning om blandningsförhållandet. Denna utvecklar en metod att skatta blandningsförhållandet genom mätning av cylindertrycket. Man kan på så sätt få snabbare information om blandningsförhållandet, såväl som individuell information för varje cylinder.
Cylindertryckgivare ger ett flytande mätvärde som saknar absolutreferens. För att cylindertryckmätningar skall kunna användas för termodynamisk analys av förbränningsförloppet i motorn måste en absolutreferens erhållas. Det normala förhållandet är att ha en separat tryckgivare i insuget. Avhandlingen presenterar en metod att skatta denna absolutreferens genom att analysera kompressionstakten.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2001
Språk
Engelska
Publikation/Tidskrift/Serie
Department of Heat and Power Engineering, Lund Institute of Technology
Volym
1025
Fulltext
- Available as PDF - 653 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Doktorsavhandling
Förlag
Department of Heat and Power Engineering, Lund university
Ämne
- Other Mechanical Engineering
Nyckelord
- vakuumteknik
- hydraulik
- Maskinteknik
- nonlinear
- cylinder pressure
- engine
- least-squares
- Mechanical engineering
- estimation
- hydraulics
- vibration and acoustic engineering
- vacuum technology
- vibrationer
- akustik
- Motors and propulsion systems
- Motorer
- framdrivningssystem
Status
Published
Handledare
- [unknown] [unknown]
- Gunnar Lundholm
- Rolf Johansson
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISSN: 0282-1990
Försvarsdatum
6 april 2001
Försvarstid
10:15
Försvarsplats
Maskinhuset, Lunds Tekniska Högskola, room M:B
Opponent
- Anna Stefanopoulou (Professor)