Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

"Paradoxalt berättande" i litteraturundervisning på gymnasiet

Författare

  • Liviu Lutas

Summary, in Swedish

Denna artikel knyter an till temat i Tidskrift för litteraturvetenskap 2010:3-4, ”Litteraturvetenskap och didaktik”. Artikeln är ett inlägg i debatten kring läsarorienterad respektive textnära litteraturundervisning. Jag presenterar två undervisningsmoment där jag tagit upp exempel på det som kallas paradoxalt berättande, det vill säga verk innehållande berättartekniska grepp som på ett eller annat sätt bryter mot berättarnormerna. Slutsatsen är att de metafiktiva greppen inte nödvändigtvis blockerar läsförståelsen, utan tvärtom kan användas som verktyg för undervisning i berättarteknik.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2011

Språk

Svenska

Sidor

131-144

Publikation/Tidskrift/Serie

Tidskrift för litteraturvetenskap

Volym

2011:3-4

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Föreningen för utgivande av Tidskrift för litteraturvetenskap

Ämne

  • Languages and Literature

Nyckelord

  • Literary didactics
  • paradoxical narrative
  • Stranger than Fiction
  • reader response
  • Louise Rosenblatt

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1104-0556