Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Literary Theory in Swedish Upper Secondary School – Classroom Examples

Författare

  • Liviu Lutas

Summary, in Swedish

I detta konferensbidrag ifrågasätter jag åsikten att litteraturteori inte bör läras ut på gymnasienivå. Enligt den franske litteraturteoretikern Tzvetan Todorov bör läraren på denna nivå endast lära ut litterära verk, inte teori. Teorin borde endast användas som ett osynligt verktyg.

Min hypotes är att litteraturteorin kan användas framgångsrikt på gymnasiet. Viss insikt i teorin kan bidra till att eleverna blir bättre läsare. Ett möjligt sätt att göra detta är via ett induktivt arbetssätt, det vill säga genom att starta med exempel från skönlitterära verk och komma fram till teorin, istället för tvärtom.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2011

Språk

Engelska

Sidor

5533-5542

Publikation/Tidskrift/Serie

Proceedings from the 4th International Conference of Education, Research and Innovation

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

International Association for Technology, Education and Development (IATED)

Ämne

  • Languages and Literature

Nyckelord

  • Literary theory
  • narratology
  • critical reading

Conference name

International Conference of Education, Research and Innovation, 2011

Conference date

2011-11-14 - 2011-11-16

Conference place

Madrid, Spain

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-84-615-3324-4