Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Conflict management in student groups - a teacher’s perspective in higher education

Publiceringsår: 2011
Språk: Engelska
Sidor: 111-124
Publikation/Tidskrift/Serie: Högre Utbildning
Volym: 1
Nummer: 2
Dokumenttyp: Artikel

Sammanfattning

Students working in groups is a commonly used method of instruction in higher education, popularized by the introduction of problem based learning. As a result, management of small groups of people has become an important skill for teachers. The objective of our study is to investigate why conflicts arise in student groups at the Faculty of Engineering at Lund University and how teachers manage them. We have conducted an exploratory interdepartmental interview study on teachers' views on this matter, interviewing ten university teachers with different levels of seniority. Our results show that conflicts frequently arise in group work, most commonly caused by different levels of ambition among students. We also found that teachers prefer to work proactively against conflicts and stress the student’s responsibility. Finally, we show that teachers at our faculty tend to avoid the more drastic conflict resolution strategies suggested by previous research. The outcome of our study could be used as input to future guidelines on conflict management in student groups.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • Conflicts
  • Group Work
  • Free-riders
  • Interview Study
  • Higher Education

Övriga

Published
Yes
  • Software Engineering
  • Nano
Författaren intygar och ansvarar för att denne är upphovsman till texten. Ett bidrag kan ha en eller flera författare. För att räknas som medförfattare till ett bidrag måste man: - ha gett väsentligt bidrag till idé och utformning eller datainsamling eller analys och tolkning, eller - ha bidragit utarbetandet av själva manuskriptet eller varit med i kritisk revision av det intellektuella innehållet, samt - ha godkänt och vara beredd att ta ansvar för den version som publiceras. Den som skickar in ett bidrag har fullt ansvar för detta fram till dess materialet publiceras. Detta innebär att författaren fram till publicering kan dra tillbaka sitt manuskript, godkänna eller motsätta sig förändringar och föreslå egna förändringar. När materialet är accepterat av redaktion för publicering har författaren inte längre obetingad rätt att kräva ändringar, utan möjligheten att göra sådana värderas från fall till fall. När överenskommelse om publicering har träffats överlåter författaren eller författarna upphovsrätten till Högre utbildning för publicering i tryckt och elektronisk form. Det innebär till exempel att artikeln inte får publiceras i annan regi utan skriftligt tillstånd från Högre utbildnings redaktion. Vid sekundärpublicering ska kopia av manuskriptet vidläggas manuskriptet till sekundärpublikationen och hänvisning göras till primärpublikationen i den sekundära. Personer som vill använda artikeln vänder sig författaren för att få tillstånd till detta, vilken i sin tur kommunicerar med redaktionen. Författaren får lägga ut artikeln på personlig hemsida om det görs med en hänvisning till att artikeln publicerats i Högre utbildning . Högre utbildning följer principen om open access vilket innebär kostnadsfri tillgång till innehållet. Mångfaldigande av publicerade artiklar får ske enligt de bestämmelser som gäller tryckt material ( länk till kopieringsavtalet ).
  • ISSN: 2000-7558

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen