Meny

Javascript is not activated in your browser. This website needs javascript activated to work properly.
Du är här

Informationskompetens – generella färdigheter för fördjupat lärande

Redaktör:
  • Malin Irhammar
  • Gunilla Amnér
  • Hans Adell
Publiceringsår: 2012
Språk: Svenska
Sidor: 107-116
Publikation/Tidskrift/Serie: Proceedings, Lunds universitets utvecklingskonferens 11
Dokumenttyp: Konferensbidrag
Förlag: Lunds universitet

Sammanfattning

Förmågan att effektivt utnyttja och kritiskt förhålla sig till olika informationsresurser – ”information literacy” eller informationskompetens – är en central färdighet i det moderna
samhället. Det utgör också en allt viktigare del av lärandet i högre utbildning. Syftet med detta paper är tvåfaldigt: 1) att problematisera relationen mellan informationskompetens som
en generell färdighet och mer specifika ämnesorienterade kunskaper och färdigheter; 2) ge exempel på och utveckla redskap för lärare att på ett ämnesmässigt integrerat sätt arbeta med, utveckla och examinera studenternas informationskompetens. Ett huvudspår i framställningen är att synliggöra hur träningen i informationskompetens kan stimulera och hjälpa studenterna till fördjupade ämneskunskaper.

Disputation

Nyckelord

  • Social Sciences
  • informationskompetens
  • information literacy

Övriga

Utvecklingskonferens 2011
2011-10-13
Lund
Published
Yes
  • ISBN: 978-91-977974-6-7

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen