Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Lumen Accipe et Imperti - Föreläsning och motivation

Författare

Redaktör

  • Malin Irhammar
  • Gunilla Amé
  • Hans Adell

Summary, in Swedish

Abstract in Undetermined

Vi problematiserar den kritik mot föreläsningsbaserat lärande vid universitet och högskolor, som är vanlig i dagens pedagogiska diskussioner. Vi baserar vårt arbete på enkätundersökningar och på djupintervjuer av studenter på grundutbildningskurser i fysik vid Lunds universitet och Kungliga Tekniska högskolan. Vi anser att den rådande bilden av föreläsningens värde bör nyanseras så att man inte bortser från det unikt positiva hos en bra föreläsning. Man bör därför inte förkasta denna pedgogiska metod, utan, väl förberedd, har föreläsningen en viktig och uppskattad roll i inlärningen.

Publiceringsår

2011

Språk

Svenska

Sidor

24-30

Publikation/Tidskrift/Serie

Lednings- och kompetensutbildning/CED

Dokumenttyp

Konferensbidrag

Förlag

LUP

Ämne

  • Astronomy, Astrophysics and Cosmology

Conference name

Lunds universitets utvecklingskonferens, 2011

Conference date

2011-10-13 - 2011-10-13

Conference place

Lund, Sweden

Status

Published

Forskningsgrupp

  • Observational and Theoretical Astrophysics

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-977974-6-7