Religion och populärkultur : från Harry Potter till Left Behind

• Pierre Wiktorin

Summary, in Swedish

Bokens målgrupp är universitets- och högskolestudenter såväl som allmänhet som har börjat ta del av diskussionen kring religion i populärkultur. Boken har ett religionsantropologiskt anslag och går igenom definitionsproblematik, religiösa grupperingars bruk av populärkultur och reaktion gentemot populärkultur som sprider "falsk" religion. Återkommande narrativ och hur dessa tolkas som alluderande på kristendom diskuteras också liksom behovet av "det Andra".

Bok

Sekel Bokförlag