Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Aktiemarknadsorienteringens ideologi - En studie av en organisations försök att skapa aktieägarvärde, dess styrning och kontroll samt uppgörelse med sitt förflutna

Författare:
Publiceringsår: 2007
Språk: Svenska
Sidor:
Dokumenttyp: Doktorsavhandling
Förlag: Lund Business Press

Sammanfattning

Popular Abstract in Swedish

Under det senaste decenniet har idén om maximering av aktieägarvärde (Shareholder Value) och en allmänt ökad aktiemarknadsorientering spridit sig från USA och Storbritannien, där den traditionellt har haft ett starkt fäste, till övriga Europa och utgör numera en dominerade ideologi i många av de större, börsnoterade aktiebolagen. Mycket av den traditionella litteraturen kring Shareholder Value-begreppet har fokuserat på formella, instrumentella, strukturella faktorer både för att förklara framväxten och för att analysera konsekvenserna av den i samhället ökade aktiemarknadsorienteringen. Denna studie försöker i tillägg till detta även ta hänsyn till andra, mindre väldokumenterade dimensioner såsom språkbruk, organisationsidentitet samt de strukturella arrangemangens normaliserande och ideologiskt reproducerande effekt för att förstå och förklara hur en organisation påverkas av (och i det närmaste självuppfyllande förstärker) en ökad aktiemarknadsorientering.
During the last few decades, the belief in the economic benefits of maximization of shareholder value as a principle of corporate governance has spread from its traditional Anglo Saxon strongholds to the rest of Europe and can now be described as an established and dominant ideology in many large corporations. The more influential part of the literature on shareholder value has mainly paid attention to the instrumental and structural aspects (the causes as well as the effects) of the increased focus on shareholder wealth. In contrast to these studies, this thesis tries to explore less well-documented dimensions of shareholder value such as language, organizational identity and the normalizing and ideologically reproducing effects of structural arrangements in order to improve our understanding of how organizations are affected by (and more or less self-fulfillingly reinforces) an increased stock market orientation.

Disputation

2007-05-29
13:00
Crafoordsalen ECC
  • Sven-Erik Sjöstrand (Professor)

Nyckelord

  • Business Administration
  • Organizational science
  • Organisatorisk identifikation
  • Organisationsidentitet
  • Organisatorisk styrning och kontroll
  • Shareholder value
  • Organisationsideologi
  • Corporate governance
  • Organisationsteori
  • Management of enterprises
  • Företagsledning
  • management

Övriga

Published
  • Mats Alvesson
  • ISBN: 91-85113-17-4

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu.se

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen