Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Kampen om konsumentjournalistikens innehåll. Att läsa Råd & Rön genom riksdagstrycket

Författare

  • Sophie Elsässer

Summary, in Swedish

Under många år har konsumenttidningen Råd & Rön haft stort inflytande på de svenska konsumenterna och deras konsumtion. Under närmare 50 år ägdes tidningen av Konsumentverket och dess föregångare Statens institut för konsumentfrågor. Genom studier av Råd & Röns årgångar, konsumentmyndigheternas arkiv samt riksdagstrycket står det tydligt att politiker och konsumentmyndigheter haft stort inflytande över tidningen och den syn på konsumtion som förmedlats genom den. Men också andra aktörer har kunnat påverka tidningen: näringslivet, andra myndigheter och i viss mån läsarna. I denna artikel visas några tydliga exempel på hur de olika aktörernas intressen har kommit till uttryck under åren. Detta har ibland kunnat följas i tidningen, men i många fall har det endast framkommit genom arkivdokument.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2011

Språk

Svenska

Sidor

23-35

Publikation/Tidskrift/Serie

Nordicom Information

Volym

33

Issue

4

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Nordicom

Ämne

  • Media and Communications

Nyckelord

  • Konsumentverket
  • Råd & Rön
  • statlig styrning
  • konsumentupplysning
  • Statens institut för Konsumentfrågor
  • konsumentjournalistik

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0349-5949