Du är här

Kampen om konsumentjournalistikens innehåll. Att läsa Råd & Rön genom riksdagstrycket

Publiceringsår: 2011
Språk: Svenska
Sidor: 23-35
Publikation/Tidskrift/Serie: Nordicom-Information
Volym: 33
Nummer: 4
Dokumenttyp: Artikel
Förlag: Nordicom

Sammanfattning

Under många år har konsumenttidningen Råd & Rön haft stort inflytande på de svenska konsumenterna och deras konsumtion. Under närmare 50 år ägdes tidningen av Konsumentverket och dess föregångare Statens institut för konsumentfrågor. Genom studier av Råd & Röns årgångar, konsumentmyndigheternas arkiv samt riksdagstrycket står det tydligt att politiker och konsumentmyndigheter haft stort inflytande över tidningen och den syn på konsumtion som förmedlats genom den. Men också andra aktörer har kunnat påverka tidningen: näringslivet, andra myndigheter och i viss mån läsarna. I denna artikel visas några tydliga exempel på hur de olika aktörernas intressen har kommit till uttryck under åren. Detta har ibland kunnat följas i tidningen, men i många fall har det endast framkommit genom arkivdokument.

Disputation

Nyckelord

  • Cultural Sciences
  • Konsumentverket
  • Råd & Rön
  • statlig styrning
  • konsumentupplysning
  • Statens institut för Konsumentfrågor
  • konsumentjournalistik

Övriga

Published
Yes
  • ISSN: 0349-5949

Box 117, 221 00 LUND
Telefon 046-222 00 00 (växel)
Telefax 046-222 47 20
lu [at] lu [dot] se

LERU logotype U21 logotype

Fakturaadress: Box 188, 221 00 LUND
Organisationsnummer: 202100-3211
Om webbplatsen