Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Ambivalent Friendship : Anglican Conflict Handling and Education for Peace in Jerusalem 1920-1948

Författare

Summary, in Swedish

Popular Abstract in Swedish

Denna avhandling fokuserar en religiös aktör i det civila samhället under en konfliktfylld tid. Judiska, muslimska och kristna barn studerade tillsammans i anglikanska missionsskolor under den brittiska mandattiden i Palestina. Jerusalem var då etniskt och religiöst delat. Det anglikanska utbildningsprojektet var en del av den Anglikanska kyrkans försök att främja konflikthantering och fred i Palestina. Avhandlingen analyserar värderingarna och de praktiska målen bakom dessa utbildningsförsök.



En av studenterna var den unge Edward W. Said. I avhandlingen används hans teoribildning kring ?Orientalism? för att kritiskt utvärdera de generella diskurserna inom den Anglikanska kyrkan samt de specifika aktiviteterna i de anglikanska skolorna. Boken handlar även om Saids egen lärandemiljö, den första grundstenen i hans personliga och vetenskapliga utveckling. Var de anglikanska skolorna endast ett instrument för brittisk utbildning och imperialism eller erbjöd de även något annat i denna specifika mångkulturella miljö?



Källmaterialet som analysen bygger på inkluderar rapporter, brev och artiklar som skrevs både av de anglikanska biskoparna i Jerusalem samt av de brittiska lärarna i Jerusalem. Dessa arbetade för två anglikanska missionsföreningar: Jerusalem and East Mission och Church Ministry among Jews. Även material utifrån används såsom artiklar från lokalpressen och den brittiska administrationens rapporter.



Två tolkningslinjer används: den ena fokuserar de anglikanska diskurserna och aktiviteterna som en del av västerländsk orientalism i vilken den brittiska religiösa och politiska överlägsenheten ses som självklar; den andra tar de anglikanska försöken att vara en tredje part som värnar om fred och interreligiös dialog i det civila samhället på allvar.



I sammanfattningen tar jag fasta på den ambivalens som jag finner i diskurserna men även vikten av ett ?rum mittemellan? för att undvika ett ?vi mot dom? tänkande. Här lyfter jag särskilt fram begreppet ?vänskap? som de anglikanska representanterna i Palestina använde dels som ett sätt att legitimera asymmetriska maktrelationer, dels som en koppling till öppenhet och ansvar gentemot den Andre.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2005

Språk

Engelska

Dokumenttyp

Doktorsavhandling

Förlag

Department of History, Lund university

Ämne

  • History

Nyckelord

  • peace education
  • third party
  • conflict handling
  • cultural diplomacy
  • interfaith dialogue
  • cultural imperialism
  • discourse
  • Edward Said
  • Orientalism
  • Church Ministry among Jews
  • Jerusalem & East Mission
  • Anglican Missions
  • Anglican Church
  • Jerusalem
  • British Mandate period
  • multiculturalism
  • friendship
  • Contemporary history (since 1914)
  • Nutidshistoria (från 1914)

Status

Published

Handledare

  • Eva Österberg
  • Sofer Sasson

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 91-628-6594-3

Försvarsdatum

15 oktober 2005

Försvarstid

10:15

Försvarsplats

Nedre Hörsalen, Palaestra, Lund University

Opponent

  • Rune Johansson (Prof.)