Ett rättsligt perspektiv på övervakningstrenden: Datalagringsdirektivets underkännande

Redaktör

• Stefan Larsson
  • Per Runeson

Summary, in Swedish

Som ett av tre perspektiv i DigiTrust-projektet riktar detta kapitel in sig mot rättens roll i relation till tillit och det digitala. Kapitlet introducerar området och analyserar sedan det s.k. Datalagringsdirektivet i ljuset av att det i april 2014 underkändes av EU-domstolen, efter att ha implementerats i medlemsstaterna. Direktivet handlar i stort om att ålägga internetoperatörer en massiv lagring av data kring telefonsamtal, sms, e-postmeddelanden, internetuppkopplingar och mobilpositioner i 6–24 månader, i syfte att kunna bekämpa allvarlig brottslighet.

Publiceringsår

Svenska

Sidor

Publikation/Tidskrift/Serie

DigiTrust: Tillit i det digitala. Tvärvetenskapliga perspektiv från ett forskningsprojekt

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Pufendorfinstitutet, Lunds universitet

• Law
  • Social Sciences Interdisciplinary
  • Information Systems, Social aspects

Nyckelord

• Datalagring
  • datalagringsdirektivet
  • övervakning
  • EU-domstolen
  • tillit
  • respekt för privatlivet
  • rätten till skydd för personuppgifter.

• DigiTrust: Privacy, Identity and Legitimacy in the Digital Society

Forskningsgrupp

• Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)

ISBN/ISSN/Övrigt