Religion som ideologiskt styrmedel

• Johan Modée
  • Hugo Strandberg

Summary, in English

Hur går det till när en sekulär demokratisk stat, som den svenska, använder religion för samhällsekonomiska syften? En uttalad samhällsstrategi för att styra arbetsmarknaden är att främja jämställda, toleranta och demokratiska värderingar (den s.k. värdegrunden), eftersom dessa tänks bidra till att fler kvinnor och invandrare kommer ut på arbetsmarknaden. Dessa värderingar ges indirekt en religiös förankring genom fostran av barn i skola och förskola.

Men genom att religiösa berättelser och etiska förhållningssätt som inte främjar jämställdhet, tolerans och demokrati där förtigs, omtolkas eller förkastas som missuppfattningar av religion blir delar av religiösa traditioner osynliggjorda, omdefinierade eller bortdefinierade. Genom denna selektiva användning av religion kan den svenska staten sägas manipulera religiösa ideologier i sin styrning av arbetskraften.

Frihet och gränser. Filosofiska perspektiv på religionsfrihet och tolerans

Del av eller Kapitel i bok

Brutus Östlings Bokförlag Symposion

• Religious Studies