Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Att överföra kulturella kontexter. Hanteringen av kontextbundna begrepp vid översättningen av How I Became Hettie Jones.

Författare

  • Jenny Cleveson

Summary, in Swedish

Detta examensarbete bygger på en översättning av ett utdrag ur den amerikanska författaren Hettie Jones självbiografi How I Became Hettie Jones. Examensarbetet inleds med en textanalys av källtexten. Denna analys utgår från Lennart Hellspong och Per Ledins (2010) modell för textanalys. Därefter följer en översättningskommentar som undersöker svårigheterna i att överföra för källtexten centrala begrepp från källtextens kulturella kontexter till den översatta texten och dess målspråkskontext. Med utgångspunkt i Rune Ingos (2007) begreppssystem kring översättningsmotsvarigheter och Lita Lundquists (2007) teorier om ekvivalens analyseras möjligheterna att följa en imitativ översättningsstrategi och behovet att frångå den lokalt.

Avdelning/ar

  • Translation Program

Publiceringsår

2012

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för magisterexamen (Ett år)

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • Hettie Jones
  • beat
  • etnicitet
  • afroamerikansk
  • downtown
  • översättningsmotsvarigheter
  • imitativ strategi
  • ekvivalens

Handledare

  • Lisa Christensen (Professor)
  • Lennart Nyberg