Robin Wood - brittisk filmkritiker
Robin Wood - British Film Critic
Författare
Summary, in Swedish
Popular Abstract in Swedish
Den brittiske filmkritikern Robin Wood började publicera essäer om film 1960. Sedan dess har han ensam eller tillsammans med andra givit ut tretton böcker. Vid sidan av dessa har han skrivit flera hundra essäer samt medverkat i mängder med antologier och uppslagsverk. Speciellt betydelsefull har Wood varit för Alfred Hitchcocks status som den förmodligen mest omskrivne filmskaparen någonsin. Men också hans texter om amerikansk skräckfilm, om Hollywoodfilm i allmänhet samt om diverse olika filmregissörer har varit inflytelserika.
Wood studerade engelsk litteratur vid universitetet i Cambridge i början av 1950-talet. Sedan dess har han varit djupt påverkad av en rad idéer om den unika och betydelsefulla roll konstarterna och kritik av dessa bör inta. Dessa idéer är typiska för vad som kommit att benämnas Cambridgeengelska. Inte minst litteraturkritikern F. R. Leavis har behållit en roll som idealiserad förebild för Wood.
Wood har ofta framfört sin övertygelse att filmen sedan ungefär 1920-talet övertagit rollen som den mest betydelsefulla konstformen från romanen. I denna studie ses Woods karriär som en strävan att upprätta film och filmvetenskap som motsvarigheter och arvtagare till den roll den tidiga Cambridgeengelskan försökte etablera för engelsk litteratur och litteraturkritik.
Den brittiske filmkritikern Robin Wood började publicera essäer om film 1960. Sedan dess har han ensam eller tillsammans med andra givit ut tretton böcker. Vid sidan av dessa har han skrivit flera hundra essäer samt medverkat i mängder med antologier och uppslagsverk. Speciellt betydelsefull har Wood varit för Alfred Hitchcocks status som den förmodligen mest omskrivne filmskaparen någonsin. Men också hans texter om amerikansk skräckfilm, om Hollywoodfilm i allmänhet samt om diverse olika filmregissörer har varit inflytelserika.
Wood studerade engelsk litteratur vid universitetet i Cambridge i början av 1950-talet. Sedan dess har han varit djupt påverkad av en rad idéer om den unika och betydelsefulla roll konstarterna och kritik av dessa bör inta. Dessa idéer är typiska för vad som kommit att benämnas Cambridgeengelska. Inte minst litteraturkritikern F. R. Leavis har behållit en roll som idealiserad förebild för Wood.
Wood har ofta framfört sin övertygelse att filmen sedan ungefär 1920-talet övertagit rollen som den mest betydelsefulla konstformen från romanen. I denna studie ses Woods karriär som en strävan att upprätta film och filmvetenskap som motsvarigheter och arvtagare till den roll den tidiga Cambridgeengelskan försökte etablera för engelsk litteratur och litteraturkritik.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2001
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Doktorsavhandling
Förlag
Filmhäftet
Ämne
- Arts
Nyckelord
- Cambridge English School
- F. R. Leavis
- Hollywood cinema
- modernism
- gender criticism
- anti-modernism
- Humaniora
- Humanities
- film studies
- Film criticism
Status
Published
Handledare
- [unknown] [unknown]
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 91-974142-1-2
Försvarsdatum
27 oktober 2001
Försvarstid
10:15
Försvarsplats
Department of Cultural Sciences, Biskopsgatan 7, Lund
Opponent
- Peter Schepelern