Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Karisma som sociologisk förklaringsmodell i tolkningen av Jesus

Författare

Summary, in English

Max Weber’s model of charismatic authority, which was influenced by Rudolph Sohm’s interpretation of the earliest church as a ”charismatic organization”, has been more used by exegetes since 1968 as a help in interpreting Jesus. They have emphasized different aspects of his charisma — radical life-style and revolutionary message, or miraculous powers of healing, or conflict and self-stigmatization. The latter aspect is here seen as having the greatest elucidative power. Charisma should not be understood as a cause behind Jesus’ behaviour, but as a model of heuristic and explanatory value in historical research.

Avdelning/ar

Publiceringsår

2002

Språk

Svenska

Sidor

61-72

Publikation/Tidskrift/Serie

Svensk exegetisk årsbok

Volym

67

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Uppsala exegetiska sällskap, Svenska exegetiska sällskapet

Ämne

  • Religious Studies

Nyckelord

  • charisma
  • Jesus
  • authority
  • Weber
  • Theissen
  • Lipp
  • Mödritzer
  • J.T.Sanders

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 1100-2298