Skolkulturer (talbok)
Redaktör
Summary, in Swedish
I denna bok rapporteras resultat från sju forskningsprojekt inom forskningsprogrammet Skolkultur en framgångsfaktor? Forskarna kommer från olika vetenskapliga discipliner: etnologi, företagsekonomi, pedagogik, socialantropologi, sociologi och statsvetenskap. Förankrade i olika perspektiv och teoritraditioner och med hjälp av olika metoder undersöker de skolan. Resultatet är en bred och varierad belysning av dagens skola och av en rad kulturer i skolan.
I boken finns texter om framgångsrika skolledare som bygger allianser för att hantera sin spänningsfyllda vardag, om skolans arbete med etik, om elevers skolupplevelser och flow i skolan, om framgångsrika förändringsprocesser, om skolans försök att framställa önskvärda elever och föräldrar, om förbättringskultur i skolan samt om entreprenörer och lokala förändringsprojekt i skolan.
I boken finns texter om framgångsrika skolledare som bygger allianser för att hantera sin spänningsfyllda vardag, om skolans arbete med etik, om elevers skolupplevelser och flow i skolan, om framgångsrika förändringsprocesser, om skolans försök att framställa önskvärda elever och föräldrar, om förbättringskultur i skolan samt om entreprenörer och lokala förändringsprojekt i skolan.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2007
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Bok
Förlag
Talboks- och punktskriftsbiblioteket
Ämne
- Sociology
- Educational Sciences
Nyckelord
- etik i skolan
- önskvärda elever
- flow
- skolkultur
- skolledare
- förbättringskultur
- sociologi
- entreprenörskap i skolan
- förändringsprocesser
- sociology
- utbildningsvetenskap
- educational sciences
Status
Published