Musikens politiska ekonomi : lagstiftningen, ljudmedierna och försvaret av den levande musiken, 1925–2000
Författare
Summary, in Swedish
Popular Abstract in Swedish
Under 1900-talet förändrades musiklivets villkor i grunden. Bruket av nya elektroniska ljudmedier innebar att musik kunde framföras utan musikers faktiska närvaro. En av konsekvenserna var att ”levande musik” myntades som begrepp. Såväl fackföreningar som proggaktivister och kulturpolitiker ville försvara den levande musiken mot dess förmenta motsats, ”mekanisk musik”. Det var dock inte alltid självklart var gränsen skulle dras mellan människa och maskin, eller mellan konst och teknik.
"Musikens politiska ekonomi" tar ett brett historiskt grepp om musiklivets reglering under 1900-talet. Här förenas estetik och ekonomi, politiska ideologier och tekniska medier. Boken berör allt från stumfilmens försvinnande till idén om musiken som upplevelseindustri. Den visar hur det fascistiska Italien gav stöd åt skivbolagens intressen och förklarar varför Musikerförbundet ville införa en särskild diskoteksavgift. Den skildrar förhistorien till vår tids konflikter om musikens digitalisering.
Under 1900-talet förändrades musiklivets villkor i grunden. Bruket av nya elektroniska ljudmedier innebar att musik kunde framföras utan musikers faktiska närvaro. En av konsekvenserna var att ”levande musik” myntades som begrepp. Såväl fackföreningar som proggaktivister och kulturpolitiker ville försvara den levande musiken mot dess förmenta motsats, ”mekanisk musik”. Det var dock inte alltid självklart var gränsen skulle dras mellan människa och maskin, eller mellan konst och teknik.
"Musikens politiska ekonomi" tar ett brett historiskt grepp om musiklivets reglering under 1900-talet. Här förenas estetik och ekonomi, politiska ideologier och tekniska medier. Boken berör allt från stumfilmens försvinnande till idén om musiken som upplevelseindustri. Den visar hur det fascistiska Italien gav stöd åt skivbolagens intressen och förklarar varför Musikerförbundet ville införa en särskild diskoteksavgift. Den skildrar förhistorien till vår tids konflikter om musikens digitalisering.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2012
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Doktorsavhandling
Förlag
Ink bokförlag
Ämne
- History
Nyckelord
- aestheticization
- commodification
- copyright
- corporatism
- critical theory
- cultural political economy
- discjockeys
- history
- industrialization
- liveness
- media theory
- music
- musicians
- performers’ rights
- radio
- record industry
- reproducibility
- trade unions
Status
Published
Handledare
- Elisabeth Elgán
ISBN/ISSN/Övrigt
- ISBN: 9789197846943
Försvarsdatum
17 september 2012
Försvarstid
10:00
Försvarsplats
MA 624, Södertörns högskola, Alfred Nobels allé 7, Huddinge
Opponent
- Orsi Husz (fil dr)